Non-verbale agressie

Heb je te maken met geweld of agressie op de werkvloer? Contra Trainingen leert werknemers in de zorg, maar ook ander personeel dat in aanraking komt met agressief gedrag, dat je altijd een keuze hebt in de manier waarop je hiermee omgaat. We hebben jarenlange ervaring in het geven van professionele trainingen om op een juiste manier om te gaan met moeilijk gedrag. Wij weten uit ervaring dat agressie in veel gevallen te voorkomen is met de juiste omgang en houding richting de cliënt. Contra Trainingen heeft hiervoor een krachtige methodiek ontwikkeld die jou hierbij kan helpen.

Wat is non-verbale communicatie?

Verbale communicatie zijn de woorden die je hardop uitspreekt. Non-verbale communicatie is alle communicatie die buiten de woorden om gebeurt. Denk bijvoorbeeld aan je houding, mimiek en uitstraling, oftewel je lichaamstaal. Lichaamstaal zijn signalen waar veel informatie uit te winnen valt. Maar liefst 80% van onze communicatie is non-verbaal. Alles wat wij zeggen of niet zeggen, wordt bekrachtigd of ontkracht met onze lichaamstaal.

Hieronder beschrijven we een praktijkvoorbeeld waarin een duidelijk verschil te zien is tussen verbale en non-verbale communicatie tijdens een interventie.

Voorbeeld:

Saskia was een van mijn cliënten. We hadden met elkaar afgesproken dat wat er ook gebeurt, en welk gedrag Saskia ook zou vertonen, de begeleiders zouden haar niet afrekenen als persoon en blijven aangeven dat zij er mag zijn. Ik werkte op dat moment met een collega die inderdaad verbaal aangaf dat Saskia er als persoon mocht zijn. Daarbij trok ze onbewust een strak en boos gezicht. Alles aan haar mimiek gaf aan dat zij het gedrag van Saskia zat was. Saskia hoorde de woorden die gezegd werden, maar zag vooral de non-verbale communicatie waar ze onrustig van werd. 

Non-verbale agressie

Bij non-verbale agressie zien we spanning in het lichaam. Dit kan variëren van het hebben van een strak gezicht, boos uit de ogen kijken, met gebalde vuisten staan tot stampvoeten of huilen. De vormen van non-verbale agressie zijn eindeloos. Als er zonder iets te zeggen duidelijk te zien is dat de spanning oploopt, dan hebben we al te maken met non-verbale agressie.

Contra Training helpt

Bovenstaand praktijkvoorbeeld is een goede indicator van een bewuste communicatie waarmee je agressie, frustratie en miscommunicatie op de werkvloer kunt voorkomen. Wil jij weten hoe je je kunt opstellen tegenover cliënten en collega’s zodat je voor jezelf en anderen een prettige en veilige leefomgeving kunt bieden?

Contact

Meer informatie

  • Henk Zwiers

    Emile is een betrokken, open mens en collega. Hij is integer en en heeft een groot empathisch vermogen. Maar wat mij persoonlijk vooral opviel en aantrok was: Emile kan echt luisteren! Wat wil de ander aan mij overbrengen.

    Lees meer

  • Allard Holthuis

    De vijfdaagse cursus Controle Fysieke Beheersing gevolgd bij Emile en Astrid. Bij de start leken mij deze vijf dagen nogal "tijd & kosten begrotend". Echter nu ik terugkijk gaat het om veel meer dan fysieke interventies bij agressie hantering. Veel aandacht voor vertrouwen/respect in de ander resulteerde in zelfreflectie en openheid. Je grenzen kunnen aangeven in extreme situaties en hierin met een beter inzicht kunnen handelen onder druk. Kortom, deze vijfdaagse cursus zou ik een ieder willen aanbevelen die in zijn/haar werk een bovengemiddeld risico loopt om met agressie geconfronteerd te worden. Emile is hierin als mens en docent een sterke persoonlijkheid die ook bij zijn cursisten de grenzen opzoekt met als doel meer inzicht en vaardigheden te realiseren.

    Lees meer

  • Chantal van de Weerd

    Meerdaagse training gehad. Mooie opbouw, goede afwisseling in theorie en praktijk. En oog voor jou als individu en je mogelijkheden. Humor waar het kan, maar serieus waar nodig. Ervaren trainers die weten waar ze het over hebben!

    Lees meer

  • Karin Langdam

    Emile Daalmeijer is een prima docent met uitstekende didactische kwaliteiten. De Cursus Professioneel Omgaan met Agressie die hij geeft is een toptraining. Binnen de cursus weet Emile een veilig en ontspannen sfeer te scheppen en is er een prettige interactie tussen docent(en) en cursisten. De theorie van de cursus is stevig onderbouwend en maakt bewust. De fixatie- en separatie-technieken die worden aangeleerd en geoefend, zijn heel zorgvuldig, subtiel en ook heel respectvol naar clienten. Absolute aanrader voor een ieder die werkt binnen de (verstandelijk gehandicapten)zorg en mogelijk te maken krijgt met agressie!

    Lees meer

  • Karin Bouman

    In maart 2015 heb ik de vijfdaagse cursus CFB gevolgd verzorgd door Emile. De cursus was boeiend, compleet maar toch compact, en duidelijk. Er is duidelijk veel kennis over de doelgroep. Niet alleen het fysieke deel kreeg de nodige aandacht maar ook onderwerpen als preventie, arbeidsomstandigheden, opvang, wettelijke kaders. Het geheel vanuit een respectvolle houding naar de client en een prettige werksfeer voor de begeleider.

    Lees meer

  • Laura Limper

    Door het volgen van een 3 daagse training Professioneel omgaan met agressie van Emile heb ik de juiste praktische handvatten om te werken met mensen die agressief gedrag vertonen. Doordat ik nu weet hoe ik moet handelen ben ik zelfverzekerd in het contact. Dit is ten gunste van de client-hulpverlenersrelatie. Ik raad de training dan ook zeer aan voor hulpverleners die werken met deze uitdagende doelgroep

    Lees meer

  • Henk van Weeren

    Emile Is kundig en op zoek naar technieken die werken en cliëntvriendelijk zijn. Hij weet de stof goed over te brengen door uitleg en voorbeelden. De trainingen zijn adequaat en goed verzorgd. Emile krijgt van mij een aanbeveling

    Lees meer

  • Contra

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

  • Contra Trainingen

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

Meer informatie aanvragen contact