Wat doe jij bij agressie?

Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen? Contra maakt duidelijk dat jij altijd keuzes hebt in de manier waarop je professioneel om kunt gaan met agressie in de zorg. Wij hebben jarenlange ervaring in het geven van trainingen en met het werken met moeilijk gedrag. Agressie is in veel gevallen te voorkomen met de juiste bejegening en attitude richting de cliënt. Hiervoor hebben wij een krachtige methodiek ontwikkeld. ACKT: Attitude – Cognitie – Kader – Technieken

Agressie in de zorg. Wat doet het met jou?

Je werkt graag met mensen. Je draagt de zorg een warm hart toe. Maar dan ineens krijg je te maken met een agressieve cliënt. Voordat je het weet – bijna automatisch – grijp je fysiek in met je collega’s. Al snel lig je met zijn vieren bovenop de man, die dan geen kant meer op kan. Hij wordt stevig vastgepakt en naar een aparte kamer gesleept. Een uur later sta je nog te trillen en ’s avonds zie je een blauwe beetplek op je arm. Jij bent duidelijk aangeslagen maar hoe zou het met hem gaan?, vraag je je af. Had ik dit nu niet anders kunnen aanpakken? Ik ben toch niet in de zorg gegaan om op deze manier met mensen op te gaan?

Hoe voorkom je agressie in de zorg?

Natuurlijk doet iedereen zijn werk op de manier waarop hij of zij denkt dat dat het beste is. Maar, is dat ook het beste? Wij zien te vaak dat een begeleider schreeuwt naar de cliënt: het is een schreeuw om respect. Wij maken te vaak mee dat een vrijheid beperkende maatregel gebruikt wordt om iets voor elkaar te krijgen: het is teken van onmacht. Grondhouding en bejegening zijn basisaspecten als het gaat om omgaan met mensen. Vooral in de zorg is dit belangrijk. Je voorkomt agressie door je bewust te zijn van je grondhouding, je manier van praten en je manier van respect tonen voor je cliënt. Verder is het nodig te weten wat je eigen normen en waarden zijn in je werk en hoe je deze grenzen communiceert aan de je cliënt.

Van onmacht naar controle

Bij het omgaan met agressie in de zorg worden helaas te vaak keuzes gemaakt vanuit onmacht, onvermogen of gebrek aan kennis. Niet uit onwil. Niemand is in de zorg gaan werken om ‘cliënten eens een lesje te leren’. Maar evenzo is niemand in de zorg gaan werken om regelmatig onder de blauwe plekken te zitten. Om over de emotionele ballast nog maar niet te spreken. Het terugkrijgen van de regie in de omgang met cliënten, is dus net zo belangrijk voor de cliënt als voor jou als zorgverlener. Het is een essentieel onderdeel van het vak, waarbij regelmatige training en scholing helpt om het plezier en het zelfvertrouwen te behouden of terug te krijgen. Alleen dan krijgen cliënt en zorgverlener het respect dat ze verdienen en wordt agressie zoveel mogelijk voorkomen.

  • Henk Zwiers

    Emile is een betrokken, open mens en collega. Hij is integer en en heeft een groot empathisch vermogen. Maar wat mij persoonlijk vooral opviel en aantrok was: Emile kan echt luisteren! Wat wil de ander aan mij overbrengen.

    Lees meer

  • Allard Holthuis

    De vijfdaagse cursus Controle Fysieke Beheersing gevolgd bij Emile en Astrid. Bij de start leken mij deze vijf dagen nogal "tijd & kosten begrotend". Echter nu ik terugkijk gaat het om veel meer dan fysieke interventies bij agressie hantering. Veel aandacht voor vertrouwen/respect in de ander resulteerde in zelfreflectie en openheid. Je grenzen kunnen aangeven in extreme situaties en hierin met een beter inzicht kunnen handelen onder druk. Kortom, deze vijfdaagse cursus zou ik een ieder willen aanbevelen die in zijn/haar werk een bovengemiddeld risico loopt om met agressie geconfronteerd te worden. Emile is hierin als mens en docent een sterke persoonlijkheid die ook bij zijn cursisten de grenzen opzoekt met als doel meer inzicht en vaardigheden te realiseren.

    Lees meer

  • Chantal van de Weerd

    Meerdaagse training gehad. Mooie opbouw, goede afwisseling in theorie en praktijk. En oog voor jou als individu en je mogelijkheden. Humor waar het kan, maar serieus waar nodig. Ervaren trainers die weten waar ze het over hebben!

    Lees meer

  • Karin Langdam

    Emile Daalmeijer is een prima docent met uitstekende didactische kwaliteiten. De Cursus Professioneel Omgaan met Agressie die hij geeft is een toptraining. Binnen de cursus weet Emile een veilig en ontspannen sfeer te scheppen en is er een prettige interactie tussen docent(en) en cursisten. De theorie van de cursus is stevig onderbouwend en maakt bewust. De fixatie- en separatie-technieken die worden aangeleerd en geoefend, zijn heel zorgvuldig, subtiel en ook heel respectvol naar clienten. Absolute aanrader voor een ieder die werkt binnen de (verstandelijk gehandicapten)zorg en mogelijk te maken krijgt met agressie!

    Lees meer

  • Karin Bouman

    In maart 2015 heb ik de vijfdaagse cursus CFB gevolgd verzorgd door Emile. De cursus was boeiend, compleet maar toch compact, en duidelijk. Er is duidelijk veel kennis over de doelgroep. Niet alleen het fysieke deel kreeg de nodige aandacht maar ook onderwerpen als preventie, arbeidsomstandigheden, opvang, wettelijke kaders. Het geheel vanuit een respectvolle houding naar de client en een prettige werksfeer voor de begeleider.

    Lees meer

  • Laura Limper

    Door het volgen van een 3 daagse training Professioneel omgaan met agressie van Emile heb ik de juiste praktische handvatten om te werken met mensen die agressief gedrag vertonen. Doordat ik nu weet hoe ik moet handelen ben ik zelfverzekerd in het contact. Dit is ten gunste van de client-hulpverlenersrelatie. Ik raad de training dan ook zeer aan voor hulpverleners die werken met deze uitdagende doelgroep

    Lees meer

  • Henk van Weeren

    Emile Is kundig en op zoek naar technieken die werken en cliëntvriendelijk zijn. Hij weet de stof goed over te brengen door uitleg en voorbeelden. De trainingen zijn adequaat en goed verzorgd. Emile krijgt van mij een aanbeveling

    Lees meer

  • Contra

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

  • Contra Trainingen

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

Meer informatie aanvragen contact