Waarom is communicatie belangrijk?

Attitude heeft te maken met communicatie en presentatie. Jezelf presenteren heeft ook te maken met communicatie. Alles wat je doet, wat je zegt, wat je niet zegt en niet doet is een manier van communiceren. Communiceren is een boodschap overbrengen van A naar B. A is de zender, hij zendt de boodschap naar de ontvanger B. Goede communicatie betekent dat de zender de boodschap zodanig naar de ontvanger kan zenden, dat de ontvanger de boodschap precies begrijpt zoals de zender bedoeld heeft.

 

Communiceren doen we om elkaar te informeren. Dat kan zijn omdat we graag willen vertellen wat we hebben meegemaakt, maar we kunnen ook communiceren om elkaar feedback of duidelijkheid te geven. Maar ook wanneer wij geen boodschap willen overbrengen communiceren we.

 

Wanneer ik een training aan het geven ben en ik de deelnemers informeer over een onderwerp dan zie ik soms dat sommige deelnemers met hun telefoon bezig zijn. Dan zijn ze aan het communiceren met anderen, maar ook met mij. Het feit dat zij niet naar me luisteren, maar met andere dingen bezig zijn, is ook communicatie.

 

Wanneer we met zijn allen op de bank zitten en één iemand begint te gapen of te knikkebollen, dan zendt hij onbewust iets uit. Op dat moment is hij ook aan het communiceren en zo kan je op verschillende manieren communiceren zonder dat het de bedoeling is dat je communiceert.

 

Alles wat je doet of zegt geeft een signaal naar de ander en kan je dus communicatie noemen. Ook naar cliënten waar jij mee werkt geef je signalen af en communiceer je. Wanneer je op je werk bent, moet je dus altijd bewust zijn van jouw manier van communiceren. Hoe gedraag jij je, kleed jij je en hoe is jouw grondhouding?

Attitude heeft te maken met communicatie en presentatie. Jezelf presenteren heeft ook te maken met communicatie. Alles wat je doet, wat je zegt, wat je niet zegt en niet doet is een manier van communiceren.

Communiceren is een boodschap overbrengen van A naar B. A is de zender, hij zendt de boodschap naar de ontvanger B. Goede communicatie betekent dat de zender de boodschap zodanig naar de ontvanger kan zenden, dat de ontvanger de boodschap precies begrijpt zoals de zender bedoeld heeft.

 

Communiceren doen we om elkaar te informeren. Dat kan zijn omdat we graag willen vertellen wat we hebben meegemaakt, maar we kunnen ook communiceren om elkaar feedback of duidelijkheid te geven. Maar ook wanneer wij geen boodschap willen overbrengen communiceren we.

 

Wanneer ik een training aan het geven ben en ik de deelnemers informeer over een onderwerp dan zie ik soms dat sommige deelnemers met hun telefoon bezig zijn. Dan zijn ze aan het communiceren met anderen, maar ook met mij. Het feit dat zij niet naar me luisteren, maar met andere dingen bezig zijn, is ook communicatie.

 

Wanneer we met zijn allen op de bank zitten en één iemand begint te gapen of te knikkebollen, dan zendt hij onbewust iets uit. Op dat moment is hij ook aan het communiceren en zo kan je op verschillende manieren communiceren zonder dat het de bedoeling is dat je communiceert.

 

Alles wat je doet of zegt geeft een signaal naar de ander en kan je dus communicatie noemen. Ook naar cliënten waar jij mee werkt geef je signalen af en communiceer je. Wanneer je op je werk bent, moet je dus altijd bewust zijn van jouw manier van communiceren. Hoe gedraag jij je, kleed jij je en hoe is jouw grondhouding?

 

Deel dit verhaal:
Avatar

Geschreven door:

emile

Zoeken

  • Henk Zwiers

    Emile is een betrokken, open mens en collega. Hij is integer en en heeft een groot empathisch vermogen. Maar wat mij persoonlijk vooral opviel en aantrok was: Emile kan echt luisteren! Wat wil de ander aan mij overbrengen.

    Lees meer

  • Allard Holthuis

    De vijfdaagse cursus Controle Fysieke Beheersing gevolgd bij Emile en Astrid. Bij de start leken mij deze vijf dagen nogal "tijd & kosten begrotend". Echter nu ik terugkijk gaat het om veel meer dan fysieke interventies bij agressie hantering. Veel aandacht voor vertrouwen/respect in de ander resulteerde in zelfreflectie en openheid. Je grenzen kunnen aangeven in extreme situaties en hierin met een beter inzicht kunnen handelen onder druk. Kortom, deze vijfdaagse cursus zou ik een ieder willen aanbevelen die in zijn/haar werk een bovengemiddeld risico loopt om met agressie geconfronteerd te worden. Emile is hierin als mens en docent een sterke persoonlijkheid die ook bij zijn cursisten de grenzen opzoekt met als doel meer inzicht en vaardigheden te realiseren.

    Lees meer

  • Chantal van de Weerd

    Meerdaagse training gehad. Mooie opbouw, goede afwisseling in theorie en praktijk. En oog voor jou als individu en je mogelijkheden. Humor waar het kan, maar serieus waar nodig. Ervaren trainers die weten waar ze het over hebben!

    Lees meer

  • Karin Langdam

    Emile Daalmeijer is een prima docent met uitstekende didactische kwaliteiten. De Cursus Professioneel Omgaan met Agressie die hij geeft is een toptraining. Binnen de cursus weet Emile een veilig en ontspannen sfeer te scheppen en is er een prettige interactie tussen docent(en) en cursisten. De theorie van de cursus is stevig onderbouwend en maakt bewust. De fixatie- en separatie-technieken die worden aangeleerd en geoefend, zijn heel zorgvuldig, subtiel en ook heel respectvol naar clienten. Absolute aanrader voor een ieder die werkt binnen de (verstandelijk gehandicapten)zorg en mogelijk te maken krijgt met agressie!

    Lees meer

  • Karin Bouman

    In maart 2015 heb ik de vijfdaagse cursus CFB gevolgd verzorgd door Emile. De cursus was boeiend, compleet maar toch compact, en duidelijk. Er is duidelijk veel kennis over de doelgroep. Niet alleen het fysieke deel kreeg de nodige aandacht maar ook onderwerpen als preventie, arbeidsomstandigheden, opvang, wettelijke kaders. Het geheel vanuit een respectvolle houding naar de client en een prettige werksfeer voor de begeleider.

    Lees meer

  • Laura Limper

    Door het volgen van een 3 daagse training Professioneel omgaan met agressie van Emile heb ik de juiste praktische handvatten om te werken met mensen die agressief gedrag vertonen. Doordat ik nu weet hoe ik moet handelen ben ik zelfverzekerd in het contact. Dit is ten gunste van de client-hulpverlenersrelatie. Ik raad de training dan ook zeer aan voor hulpverleners die werken met deze uitdagende doelgroep

    Lees meer

  • Henk van Weeren

    Emile Is kundig en op zoek naar technieken die werken en cliëntvriendelijk zijn. Hij weet de stof goed over te brengen door uitleg en voorbeelden. De trainingen zijn adequaat en goed verzorgd. Emile krijgt van mij een aanbeveling

    Lees meer

  • Contra

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

  • Contra Trainingen

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer