Wat is non-verbale communicatie?

Non-verbale communicatie is de communicatie waarbij geen woorden worden gebruikt. Dat is de communicatie met je lichaam en niet met je mond. Met je lichaam kan je op veel verschillende manieren een boodschap overbrengen. Dat kan door de mimiek in je gezicht, maar ook door gebaren te maken en te wijzen.

Je kan zeggen dat je moe bent; dat is verbale communicatie. Maar je kan ook geeuwen en je armen naar buiten uit strekken. Op beide manieren geef je aan dat je moe bent, alleen is de ene boodschap verbaal en de andere non-verbaal.

80% van onze communicatie is non-verbaal. Dat is erg veel, zeker wanneer we bedenken dat we ons veel richten op verbale communicatie. Wanneer ik met collega’s praat over de interventie die zij hebben toegepast, dan gaat het vaak over de verbale interventie en wordt er niet gekeken naar de non-verbale communicatie.

Zo heb ik op een groep gewerkt waar een cliënte, Saskia, woont. De afspraak was, dat wat er ook gebeurt en welk gedrag Saskia ook laat zien, de begeleiders haar niet afrekenen als persoon en blijven aangeven dat zij er mag zijn. Het gedrag dat ze op dat moment zou laten zien, is waar wij wél grenzen aan mochten stellen. De collega waar ik op dat moment mee werkte gaf inderdaad verbaal aan dat Saskia als persoon er mocht zijn. Daarbij trok zij een strak en boos gezicht. Alles aan haar gezicht gaf aan dat zij het gedrag van Saskia helemaal zat was.

Saskia hoort de woorden, maar ziet vooral de non-verbale communicatie.

Wanneer normaal gesproken de verbale communicatie maar 20% is van de gehele communicatie, dan kan je je voorstellen dat wanneer iemand een verstandelijke beperking of een stoornis heeft dit percentage veel lager licht. De non-verbale communicatie wordt daardoor nóg belangrijker. In het voorbeeld met Saskia moet je bewust omgaan met de manier waarop je boodschap wilt vertellen. De 80% die van het gezicht van mijn collega te lezen is, zegt veel meer dan de 20% woorden die zij gebruikt. De woorden die gebruikt werden om Saskia aan te geven dat zij als persoon niet af te wijzen, kwamen daarom niet binnen. Daarmee werd de toon naar onduidelijkheid en afwijzing gezet wat uiteindelijk voor veel onrust zorgde.

Wanneer je communiceert en je kijkt de ander niet aan, dan is er minder of geen contact met elkaar. Je kan dan niet zien of de ander jou begrijpt of überhaupt luistert. Wanneer je weet dat woorden niet goed worden begrepen kun je non-verbaal contact leggen, bijvoorbeeld door te zoeken naar oogcontact om vanuit dit contact verder te kunnen communiceren. Je kan dan communiceren door woorden te gebruiken en duidelijk te articuleren, zodat je lippen gelezen kunnen worden. Je kan ook communiceren door gebaren te maken. Jij kan van iemands gezicht aflezen of de ander jou heeft begrepen.

Deel dit verhaal:
Avatar

Geschreven door:

emile

Zoeken

  • Henk Zwiers

    Emile is een betrokken, open mens en collega. Hij is integer en en heeft een groot empathisch vermogen. Maar wat mij persoonlijk vooral opviel en aantrok was: Emile kan echt luisteren! Wat wil de ander aan mij overbrengen.

    Lees meer

  • Allard Holthuis

    De vijfdaagse cursus Controle Fysieke Beheersing gevolgd bij Emile en Astrid. Bij de start leken mij deze vijf dagen nogal "tijd & kosten begrotend". Echter nu ik terugkijk gaat het om veel meer dan fysieke interventies bij agressie hantering. Veel aandacht voor vertrouwen/respect in de ander resulteerde in zelfreflectie en openheid. Je grenzen kunnen aangeven in extreme situaties en hierin met een beter inzicht kunnen handelen onder druk. Kortom, deze vijfdaagse cursus zou ik een ieder willen aanbevelen die in zijn/haar werk een bovengemiddeld risico loopt om met agressie geconfronteerd te worden. Emile is hierin als mens en docent een sterke persoonlijkheid die ook bij zijn cursisten de grenzen opzoekt met als doel meer inzicht en vaardigheden te realiseren.

    Lees meer

  • Chantal van de Weerd

    Meerdaagse training gehad. Mooie opbouw, goede afwisseling in theorie en praktijk. En oog voor jou als individu en je mogelijkheden. Humor waar het kan, maar serieus waar nodig. Ervaren trainers die weten waar ze het over hebben!

    Lees meer

  • Karin Langdam

    Emile Daalmeijer is een prima docent met uitstekende didactische kwaliteiten. De Cursus Professioneel Omgaan met Agressie die hij geeft is een toptraining. Binnen de cursus weet Emile een veilig en ontspannen sfeer te scheppen en is er een prettige interactie tussen docent(en) en cursisten. De theorie van de cursus is stevig onderbouwend en maakt bewust. De fixatie- en separatie-technieken die worden aangeleerd en geoefend, zijn heel zorgvuldig, subtiel en ook heel respectvol naar clienten. Absolute aanrader voor een ieder die werkt binnen de (verstandelijk gehandicapten)zorg en mogelijk te maken krijgt met agressie!

    Lees meer

  • Karin Bouman

    In maart 2015 heb ik de vijfdaagse cursus CFB gevolgd verzorgd door Emile. De cursus was boeiend, compleet maar toch compact, en duidelijk. Er is duidelijk veel kennis over de doelgroep. Niet alleen het fysieke deel kreeg de nodige aandacht maar ook onderwerpen als preventie, arbeidsomstandigheden, opvang, wettelijke kaders. Het geheel vanuit een respectvolle houding naar de client en een prettige werksfeer voor de begeleider.

    Lees meer

  • Laura Limper

    Door het volgen van een 3 daagse training Professioneel omgaan met agressie van Emile heb ik de juiste praktische handvatten om te werken met mensen die agressief gedrag vertonen. Doordat ik nu weet hoe ik moet handelen ben ik zelfverzekerd in het contact. Dit is ten gunste van de client-hulpverlenersrelatie. Ik raad de training dan ook zeer aan voor hulpverleners die werken met deze uitdagende doelgroep

    Lees meer

  • Henk van Weeren

    Emile Is kundig en op zoek naar technieken die werken en cliëntvriendelijk zijn. Hij weet de stof goed over te brengen door uitleg en voorbeelden. De trainingen zijn adequaat en goed verzorgd. Emile krijgt van mij een aanbeveling

    Lees meer

  • Contra

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

  • Contra Trainingen

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer