Wat is frustratie agressie?

Onmacht is één van de oorzaken van agressie. Vanuit onmacht kan het zijn dat iemand gefrustreerd raakt en daar komt weer stress uit voort. Vanuit stress kan iemand agressief reageren.

Onmacht komt onder andere omdat je niet meer weet wat je moet doen. Bijvoorbeeld wanneer je niet weet hoe je bepaalde vragen moet stellen, je niet meer weet hoe het dagprogramma eruit ziet of wat er van jou verwacht wordt. Hiervan kan je gefrustreerd raken en wanneer je deze frustratie niet kan aangeven of controleren, krijg je stress. Vanuit een stresssituatie reageren je altijd en die reactie kan dus een agressieve reactie zijn.

Stel je voor dat je iets probeert duidelijk te maken, maar de ander begrijpt niet wat je bedoelt. Het is nu al de vierde keer dat je hetzelfde verhaal vertelt, maar nog steeds is het bij de ander niet duidelijk en op een andere manier uitleggen lukt je niet. Je wordt ongeduldiger en daardoor ga je harder praten. Met meer stemvolume leg je het verhaal voor een vijfde keer uit. De irritatie gaat in je lichaam zitten waardoor de spieren gaan aanspannen. De frustratie wordt groter en door de oplopende spanning beginnen je handen te trillen. De kans dat je agressiever gaat reageren door te gaan schreeuwen, te vloeken of weg te lopen, wordt groter. Iedereen maakt deze situatie wel eens mee. Op je werk, thuis of ergens anders.

Stel je nou eens voor dat je een hulpvraag hebt omdat je bijvoorbeeld een verstandelijke handicap hebt. Je wilt aangeven dat je buiten een wandeling wilt maken, maar de begeleiding die jou wil helpen begrijpt het niet en interpreteert je verhaal anders dan wat je bedoelt. Je probeert het nogmaals maar weet niet hoe je het anders moet communiceren. Door jouw verstandelijke handicap kan je moeilijk met emoties omgaan. In plaats van hard beginnen te schreeuwen, begin je hard op de tafel te slaan en schop je de eerste stoel die je tegenkomt omver. De hulpvraag is duidelijk: help mij om mijn verhaal te kunnen vertellen, want alleen kan ik het niet!

Iedereen heeft duidelijkheid nodig of hij nou wel of niet een handicap heeft. Duidelijkheid krijg je door op een passende manier te communiceren en door aan te geven wat de verwachtingen zijn. Want wanneer men teleurgesteld raakt omdat de verwachtingen anders zijn dan het resultaat, ontstaat er vanuit uit die teleurstelling een agressieve reactie.

Deel dit verhaal:
Avatar

Geschreven door:

emile

Zoeken

  • Henk Zwiers

    Emile is een betrokken, open mens en collega. Hij is integer en en heeft een groot empathisch vermogen. Maar wat mij persoonlijk vooral opviel en aantrok was: Emile kan echt luisteren! Wat wil de ander aan mij overbrengen.

    Lees meer

  • Allard Holthuis

    De vijfdaagse cursus Controle Fysieke Beheersing gevolgd bij Emile en Astrid. Bij de start leken mij deze vijf dagen nogal "tijd & kosten begrotend". Echter nu ik terugkijk gaat het om veel meer dan fysieke interventies bij agressie hantering. Veel aandacht voor vertrouwen/respect in de ander resulteerde in zelfreflectie en openheid. Je grenzen kunnen aangeven in extreme situaties en hierin met een beter inzicht kunnen handelen onder druk. Kortom, deze vijfdaagse cursus zou ik een ieder willen aanbevelen die in zijn/haar werk een bovengemiddeld risico loopt om met agressie geconfronteerd te worden. Emile is hierin als mens en docent een sterke persoonlijkheid die ook bij zijn cursisten de grenzen opzoekt met als doel meer inzicht en vaardigheden te realiseren.

    Lees meer

  • Chantal van de Weerd

    Meerdaagse training gehad. Mooie opbouw, goede afwisseling in theorie en praktijk. En oog voor jou als individu en je mogelijkheden. Humor waar het kan, maar serieus waar nodig. Ervaren trainers die weten waar ze het over hebben!

    Lees meer

  • Karin Langdam

    Emile Daalmeijer is een prima docent met uitstekende didactische kwaliteiten. De Cursus Professioneel Omgaan met Agressie die hij geeft is een toptraining. Binnen de cursus weet Emile een veilig en ontspannen sfeer te scheppen en is er een prettige interactie tussen docent(en) en cursisten. De theorie van de cursus is stevig onderbouwend en maakt bewust. De fixatie- en separatie-technieken die worden aangeleerd en geoefend, zijn heel zorgvuldig, subtiel en ook heel respectvol naar clienten. Absolute aanrader voor een ieder die werkt binnen de (verstandelijk gehandicapten)zorg en mogelijk te maken krijgt met agressie!

    Lees meer

  • Karin Bouman

    In maart 2015 heb ik de vijfdaagse cursus CFB gevolgd verzorgd door Emile. De cursus was boeiend, compleet maar toch compact, en duidelijk. Er is duidelijk veel kennis over de doelgroep. Niet alleen het fysieke deel kreeg de nodige aandacht maar ook onderwerpen als preventie, arbeidsomstandigheden, opvang, wettelijke kaders. Het geheel vanuit een respectvolle houding naar de client en een prettige werksfeer voor de begeleider.

    Lees meer

  • Laura Limper

    Door het volgen van een 3 daagse training Professioneel omgaan met agressie van Emile heb ik de juiste praktische handvatten om te werken met mensen die agressief gedrag vertonen. Doordat ik nu weet hoe ik moet handelen ben ik zelfverzekerd in het contact. Dit is ten gunste van de client-hulpverlenersrelatie. Ik raad de training dan ook zeer aan voor hulpverleners die werken met deze uitdagende doelgroep

    Lees meer

  • Henk van Weeren

    Emile Is kundig en op zoek naar technieken die werken en cliëntvriendelijk zijn. Hij weet de stof goed over te brengen door uitleg en voorbeelden. De trainingen zijn adequaat en goed verzorgd. Emile krijgt van mij een aanbeveling

    Lees meer

  • Contra

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

  • Contra Trainingen

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer