Emotie

Emotie wordt omschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid of verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden.

Een emotie kan worden opgeroepen door:

  • het waarnemen van externe gebeurtenissen
  • de eigen gedachten of fantasie
  • een stemming

Emotie is altijd aanwezig, bij de een soms heftiger dan bij de ander. Wij zijn ons er niet altijd bewust van, maar emotie is er altijd.

Emoties zijn niet altijd rechtstreeks in iemands gedrag of gelaatsexpressies te herkennen. Dit komt omdat emoties zich vaak ‘binnen onszelf’ afspelen. Ook zijn mensen in staat emoties als blijdschap of verdriet te veinzen, of de uiterlijke manifestaties van emoties te onderdrukken. Deze onderdrukte emoties zijn soms toch, zij het indirect, te herkennen aan de lichaamstaal. Vooral de gezichtsuitdrukking en de stemklank spelen daarbij een grote rol.

Wat doet agressie met mij?

Wanneer emotie een rol speelt in alles wat we doen, dan speelt het zeker een rol bij agressie. Agressie kan verschillende soorten emotie oproepen. Bij de een is emotie sterker aanwezig dan bij de ander en die mate kan per dag ook nog eens verschillen.

Het maakt uit of het jouw eerste of zesde werkdag is van een reeks van zes. Op de zesde werkdag zijn jouw stemming en energie waarschijnlijk heel anders dan op de eerste.

Wanneer je slecht hebt geslapen of er zijn privé problemen, dan is je stemming ook anders.

Daarom kan jij op gelijksoortige situaties verschillend reageren, afhankelijk van jouw stemming en gemoedstoestand.

Mensen zijn emotionele wezens. Emoties bepalen wie jij bent, wat jouw mening en oordeel over onderwerpen en situaties zijn en hoe jij je gedraagt. Emoties beïnvloeden jouw manier van werken, communiceren en het aangaan van relaties. Emoties komen en gaan, zo ook bij het in contact komen met agressief gedrag. Vraag jezelf af, welke emoties er bij jou boven komen wanneer je te maken hebt met agressief gedrag.

Angst

Angst heeft voor veel mensen een negatieve lading. Wanneer we te maken hebt met agressief gedrag, dan hebben we ook te maken met een bepaalde mate van angst. De vraag is dan of angst een emotie is die je kan helpen of dat angst een emotie is die je tegenwerkt.

Ik denk dat angst een emotie is die je helpt om te overleven, zolang je deze emotie maar goed inzet. Wanneer je de emotie niet onder controle hebt, kan angst overslaan naar paniek. Vanuit paniek kan je vreemde dingen doen die niet helpen.

Angst zorgt ervoor dat we alert, geconcentreerd en gefocust zijn. Angst zorgt ervoor dat ik voor mezelf of anderen zorg. Wanneer ik bij mooi weer in de auto rijd zit ik ontspannen in de auto. Ik luister naar muziek of mijn gedachten dwalen af naar leuke momenten.

Maar wanneer het heel hard begint te sneeuwen, zit ik wat minder ontspannen in mijn auto. De kans dat er nu ongelukken gebeuren is een stuk groter en dat maakt me bang. Ik ga me meer concentreren op het verkeer. Daardoor zit ik actiever in mijn stoel en knijp ik misschien wel wat meer in mijn stuur. Ik concentreer me op de weg, ben alert op wat er gebeurt en focus erop om zonder ongelukken op mijn bestemming te komen.

Wanneer ik op een groep kom waar mogelijk agressief gedrag plaats kan vinden, ben ik alerter aanwezig. Ik zorg ervoor dat ik mijn omgeving kan overzien en dat er niemand achter mij komt te staan.

Alertheid zorgt ook voor een bepaalde mate van spanning. Deze spanning kan ook weer een reactie veroorzaken bij de cliënt. Daarom is het goed om alert te zijn maar ook op zoek te gaan naar een bepaalde mate van ontspanning om zo voor de juiste energie te kunnen zorgen.

Wanneer er verhalen verteld worden over groepen of cliënten en over wat zich daar afspeelt of hoe zij zich kunnen gedragen, kan je daar bij voorbaat al angst door krijgen. Meestal zijn verhalen niet helemaal volledig of worden zij aangedikt om het verhaal spraakmakender te maken. Mijn ervaring leert dat verhalen meestal erger zijn dan de werkelijkheid, maar dat verhalen ook veel emoties oproepen zoals angst.

Angst kan een goede raadgever zijn, maar zorg ervoor dat je de angst een goede plek geeft. Angst hoeft dus niet per se iets negatiefs te zijn. Angst kan jou helpen om alert en geconcentreerd te zijn.

Angst geeft vaak ook een vervelend gevoel. Zorg ervoor dat je met anderen over je angst praat zodat je elkaar beter kan helpen.

Deel dit verhaal:
Avatar

Geschreven door:

emile

Zoeken

  • Henk Zwiers

    Emile is een betrokken, open mens en collega. Hij is integer en en heeft een groot empathisch vermogen. Maar wat mij persoonlijk vooral opviel en aantrok was: Emile kan echt luisteren! Wat wil de ander aan mij overbrengen.

    Lees meer

  • Allard Holthuis

    De vijfdaagse cursus Controle Fysieke Beheersing gevolgd bij Emile en Astrid. Bij de start leken mij deze vijf dagen nogal "tijd & kosten begrotend". Echter nu ik terugkijk gaat het om veel meer dan fysieke interventies bij agressie hantering. Veel aandacht voor vertrouwen/respect in de ander resulteerde in zelfreflectie en openheid. Je grenzen kunnen aangeven in extreme situaties en hierin met een beter inzicht kunnen handelen onder druk. Kortom, deze vijfdaagse cursus zou ik een ieder willen aanbevelen die in zijn/haar werk een bovengemiddeld risico loopt om met agressie geconfronteerd te worden. Emile is hierin als mens en docent een sterke persoonlijkheid die ook bij zijn cursisten de grenzen opzoekt met als doel meer inzicht en vaardigheden te realiseren.

    Lees meer

  • Chantal van de Weerd

    Meerdaagse training gehad. Mooie opbouw, goede afwisseling in theorie en praktijk. En oog voor jou als individu en je mogelijkheden. Humor waar het kan, maar serieus waar nodig. Ervaren trainers die weten waar ze het over hebben!

    Lees meer

  • Karin Langdam

    Emile Daalmeijer is een prima docent met uitstekende didactische kwaliteiten. De Cursus Professioneel Omgaan met Agressie die hij geeft is een toptraining. Binnen de cursus weet Emile een veilig en ontspannen sfeer te scheppen en is er een prettige interactie tussen docent(en) en cursisten. De theorie van de cursus is stevig onderbouwend en maakt bewust. De fixatie- en separatie-technieken die worden aangeleerd en geoefend, zijn heel zorgvuldig, subtiel en ook heel respectvol naar clienten. Absolute aanrader voor een ieder die werkt binnen de (verstandelijk gehandicapten)zorg en mogelijk te maken krijgt met agressie!

    Lees meer

  • Karin Bouman

    In maart 2015 heb ik de vijfdaagse cursus CFB gevolgd verzorgd door Emile. De cursus was boeiend, compleet maar toch compact, en duidelijk. Er is duidelijk veel kennis over de doelgroep. Niet alleen het fysieke deel kreeg de nodige aandacht maar ook onderwerpen als preventie, arbeidsomstandigheden, opvang, wettelijke kaders. Het geheel vanuit een respectvolle houding naar de client en een prettige werksfeer voor de begeleider.

    Lees meer

  • Laura Limper

    Door het volgen van een 3 daagse training Professioneel omgaan met agressie van Emile heb ik de juiste praktische handvatten om te werken met mensen die agressief gedrag vertonen. Doordat ik nu weet hoe ik moet handelen ben ik zelfverzekerd in het contact. Dit is ten gunste van de client-hulpverlenersrelatie. Ik raad de training dan ook zeer aan voor hulpverleners die werken met deze uitdagende doelgroep

    Lees meer

  • Henk van Weeren

    Emile Is kundig en op zoek naar technieken die werken en cliëntvriendelijk zijn. Hij weet de stof goed over te brengen door uitleg en voorbeelden. De trainingen zijn adequaat en goed verzorgd. Emile krijgt van mij een aanbeveling

    Lees meer

  • Contra

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

  • Contra Trainingen

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer