Hoe kan je emoties onder controle brengen?

Controle brengen over jouw emoties betekent eigenlijk controle hebben over je lichaam. Daarbij is het belangrijk dat je controle krijgt over je ademhaling.

Op het moment dat ik mij in situaties begeef die voor mij beangstigend zijn, beginnen mijn handen te trillen en mijn primaire reactie kan dan een kleine bevriezing zijn.

Om het trillen van mijn handen te controleren, leg ik mijn handen op mijn rug en als het kan probeer ik met mijn lichaam ergens tegenaan te leunen. Dat kan een deurpost of een muur zijn, maar ook een eettafel.

 

Op het moment dat ik steun gevonden hebt, ga ik letten op mijn ademhaling. Ik maak mij bewust van de frequentie van mijn ademhaling om er vervolgens voor te zorgen dat deze lager wordt. Wanneer de frequentie van mijn ademhaling lager wordt, ben ik in staat om concreet waar te nemen wat er werkelijk gebeurt. Vandaar uit kan ik handelen om de cliënt te helpen.

 

De ademhaling begint bij het inademen vanuit de buik, dan naar uitademing die gevolgd wordt door een pauze. De frequentie is dan hoe vaak je dit per minuut doet.

 

 

 

Oefening

Laten we dit eens proberen. Pak een stopwatch of een horloge en tel een minuut lang welke ademhalingsfrequentie jij hebt.

 

Wanneer je tussen de acht en twaalf ademhalingen per minuut zit, dan is het goed. Kom je boven de 15 ademhalingen per minuut dan is er waarschijnlijk spanning. Boven de 25 ademhalingen wordt het verontrustend. Kom je beneden de acht ademhalingen per minuut dan zit je in meditatie.

 

Doe dit nog een keer. Precies hetzelfde, tel een minuut lang de frequentie van jouw ademhaling. Alleen nu proberen we een zo laag mogelijke frequentie te hebben. Zorg ervoor dat je diep vanuit je buik gaat ademen en maak jouw rustmomenten in de frequentie langer. Probeer maar!

 

Als het goed is heb je nu een lagere ademhalingsfrequentie dan de eerste die je geteld hebt.

Laten we het nog een keer doen, maar nu gaan we eerst een halve minuut op de plaats rennen. Heel hard rennen. Doe dit een minuut lang op jouw aller hardst. En tel dan een minuut lang jouw frequentie.

 

Onze frequentie is een stuk hoger wanneer we een inspanning hebben geleverd. Dat is precies hetzelfde als onze emoties te hoog oplopen. Ook dan gaat onze ademhalingsfrequentie omhoog. Wanneer je op deze frequentie wil gaan letten om ervoor te zorgen dat je meer controle krijgt over ademhaling, lichaam en emotie, helpt het om dieper in te ademen en harder uit te ademen. Dat is de eerste stap. De tweede en belangrijkste is het volgende.

 

De kunst zit hem in het rustmoment, in het moment na de uitademing. Wanneer je klaar bent met uitademen, wacht je even totdat je gaat inademen. Tijdens dit rustmoment krijgt het lichaam de kans om zuurstof naar je bloed te brengen en koolzuur uit je bloed te laten gaan.

Koolzuur moet zo lang mogelijk in je lichaam blijven, want dat prikkelt de ademhalingsregulatie. De truc is om langer te wachten met weer inademen, zodat de koolzuur en de zuurstof hun werk kunnen doen. Hierdoor daalt je hartslag en krijg je meer controle over de emotie.

 

Uiteindelijk gaat het hier om bewustzijn. Wat gebeurt er met je lichaam en hoe is je ademhaling? Zorg ervoor dat je stevig staat en tel je ademhalingsfrequentie. Wanneer de frequentie boven de 15 per minuut uitkomt, breng deze dan naar beneden door diep in en uit te ademen en langer te wachten na het uitademen.

Soms helpt het om even ergens aan te denken of te tellen. Bij mij helpt het beste wanneer ik me concentreer op de manier waarop ik ademhaal

Deel dit verhaal:
ContraTrainingen

Geschreven door:

ContraTrainingen

Zoeken

  • Henk Zwiers

    Emile is een betrokken, open mens en collega. Hij is integer en en heeft een groot empathisch vermogen. Maar wat mij persoonlijk vooral opviel en aantrok was: Emile kan echt luisteren! Wat wil de ander aan mij overbrengen.

    Lees meer

  • Allard Holthuis

    De vijfdaagse cursus Controle Fysieke Beheersing gevolgd bij Emile en Astrid. Bij de start leken mij deze vijf dagen nogal "tijd & kosten begrotend". Echter nu ik terugkijk gaat het om veel meer dan fysieke interventies bij agressie hantering. Veel aandacht voor vertrouwen/respect in de ander resulteerde in zelfreflectie en openheid. Je grenzen kunnen aangeven in extreme situaties en hierin met een beter inzicht kunnen handelen onder druk. Kortom, deze vijfdaagse cursus zou ik een ieder willen aanbevelen die in zijn/haar werk een bovengemiddeld risico loopt om met agressie geconfronteerd te worden. Emile is hierin als mens en docent een sterke persoonlijkheid die ook bij zijn cursisten de grenzen opzoekt met als doel meer inzicht en vaardigheden te realiseren.

    Lees meer

  • Chantal van de Weerd

    Meerdaagse training gehad. Mooie opbouw, goede afwisseling in theorie en praktijk. En oog voor jou als individu en je mogelijkheden. Humor waar het kan, maar serieus waar nodig. Ervaren trainers die weten waar ze het over hebben!

    Lees meer

  • Karin Langdam

    Emile Daalmeijer is een prima docent met uitstekende didactische kwaliteiten. De Cursus Professioneel Omgaan met Agressie die hij geeft is een toptraining. Binnen de cursus weet Emile een veilig en ontspannen sfeer te scheppen en is er een prettige interactie tussen docent(en) en cursisten. De theorie van de cursus is stevig onderbouwend en maakt bewust. De fixatie- en separatie-technieken die worden aangeleerd en geoefend, zijn heel zorgvuldig, subtiel en ook heel respectvol naar clienten. Absolute aanrader voor een ieder die werkt binnen de (verstandelijk gehandicapten)zorg en mogelijk te maken krijgt met agressie!

    Lees meer

  • Karin Bouman

    In maart 2015 heb ik de vijfdaagse cursus CFB gevolgd verzorgd door Emile. De cursus was boeiend, compleet maar toch compact, en duidelijk. Er is duidelijk veel kennis over de doelgroep. Niet alleen het fysieke deel kreeg de nodige aandacht maar ook onderwerpen als preventie, arbeidsomstandigheden, opvang, wettelijke kaders. Het geheel vanuit een respectvolle houding naar de client en een prettige werksfeer voor de begeleider.

    Lees meer

  • Laura Limper

    Door het volgen van een 3 daagse training Professioneel omgaan met agressie van Emile heb ik de juiste praktische handvatten om te werken met mensen die agressief gedrag vertonen. Doordat ik nu weet hoe ik moet handelen ben ik zelfverzekerd in het contact. Dit is ten gunste van de client-hulpverlenersrelatie. Ik raad de training dan ook zeer aan voor hulpverleners die werken met deze uitdagende doelgroep

    Lees meer

  • Henk van Weeren

    Emile Is kundig en op zoek naar technieken die werken en cliëntvriendelijk zijn. Hij weet de stof goed over te brengen door uitleg en voorbeelden. De trainingen zijn adequaat en goed verzorgd. Emile krijgt van mij een aanbeveling

    Lees meer

  • Contra

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer

  • Contra Trainingen

    Storm je erop af en druk je de cliënt, patiënt of het kind tegen de muur of op de grond? Maak je gebruik van judo technieken of doe je maar wat? Grijp je al in als iemand tegenover jou flink staat te schelden of lukt het met de kennis die je hebt om de-escalerend te werken om zodoende agressie te voorkomen?

    Lees meer